"קורים כיום הרבה מאוד דברים בשוק ה-BI. אחד מהם, שמוביל לשינוי השוק הזה, הוא ה-Big Data.
בכל דבר יש מידע בכמויות אדירות, ולא משנה אם מדובר ברכב, תרמוסטט או התקן טלמטריה. כתוצאה מכך, אם ארגונים משתמשים נכון בכלי BI, הם יכולים להיות קרובים יותר ללקוחות שלהם, בדרכים שלא היו אפשריות לפני כן, ולשמור איתם על קשר מהסוג שלא יכול היה להתקיים פעם", כך אמר ג'יימס פיליפס, מנכ"ל תחום ה-BI במיקרוסופט (Microsoft), בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים.
לדבריו, "יש לזה תוצאות מדהימות. אם נוכל להפוך את המידע הזה לתובנות, יהיה אפשר לייצר מוצרים טובים יותר, להבין טוב יותר מה שהצרכנים צריכים ולהוציא מהמידע הזה ערך כמעט בלתי מוגבל. ה-BI הוא כלי כלכלי טהור".
פיליפס ביקר באחרונה בקבוצת המחקר והפיתוח של מיקרוסופט ישראל בהרצליה. הוא גיוס אישי של המנכ"ל הנוכחי של הענקית מרדמונד, סטיה נדלה. פיליפס הגיע אליה לאחר יותר מ-15 שנים בהן עסק בייזום, קידום וניהול של סטארט-אפים בתחומי ה-BI וטכנולוגיות המידע. הוא מוביל כיום את מה שנחשב לאחד ממנועי הצמיחה האסטרטגיים של מיקרוסופט, תחום שמספק לה יתרון תחרותי בעולם ה-Big Data – שוק שהיקפו כ-14 מיליארד דולר ולמיקרוסופט יש בו חלק מרכזי למדי.
בין הדברים הראשיים בהם הוא עוסק, מעבר ליצירת כלי BI נוחים לשימוש, הוא החיבור בין התחום הזה למחשוב הענן, תוך הבנת השינויים שהענן מאפשר. "אחד ההבדלים בין ה-BI הישן לחדש הוא היכולת לספק דברים דרך הענן", אמר פיליפס. "בעבר ה-BI היה מוגבל. היה צריך לקבוע מראש מה בדיוק רוצים לקבל וכך לבנות את המערכת. גם אז, כדי לקבל את התוצאות היה צריך 'עם שלם' של תומכים טכנולוגיים מקצוענים שידעו להביא את המידע הזה ולנתח אותו, ורק בסוף יצא מזה דו"ח. מדובר היה בתהליך ארוך ויקר, ורק מעט יכולים היו 'לשים את היד' על הדו"ח, בעיקר חברי ההנהלה, אם היה להם מזל".
כיום, הסביר, פשוט צריך לחתום כדי לקבל את השירות. "האנלוגיה שאני אוהב לציין לכך ומגיעה מהתעשייה היא סיבל (Siebel), שב-2004 הייתה גורילה במשקל של טון בתחום ה-CRM. אימוץ CRM להתקנת סיבל היה תהליך ארוך ומורכב מאוד. כיום, כל מה שצריך הוא להירשם לשירות CRM בענן – ולהתחיל לעבוד. אותו הדבר מתחיל לקרות ב-BI. ממה שהיה פעם מאוד מורכב ויקר אנחנו מגיעים לנקודה בה ביכולתנו 'לגייר' ל-BI את התוכנה כשירות (SaaS)", אמר פיליפס. "השילוב של התפוצצות המידע והפחתת מורכבותו ועיבודו משנה כיום את ה-BI". בנקודה זו הוא ציין את הפתרון של מיקרוסופט לעולם זה: "Power BI עושה בדיוק את הדברים האלה. הוא כלי משנה משחק".
אפשר בעצם לומר שאנחנו משתמשים ב-BI כל הזמן בחיי היום יום שלנו, אפילו בחיים הפרטיים?
"נכון. הסלולרי שלי, למשל, יכול לומר לי כמה צעדים עשיתי היום. זה אולי יותר CI (ר"ת Computer Intelligence) אבל זה גם BI, מפני שמדובר בלקחת מידע גולמי ולהפוך אותו למשהו שימושי, לשיפור החיים או העסקים שלי".
"אחד הדברים שאנחנו אומרים הוא שבכל אפליקציה ובכל שירות יש תובנה מובנית כלשהי. אחד הדברים שאנחנו עושים עם Power BI זה לאפשר למערכת להיות משובצת במקומות אחרים. ניתן להציג אותה בתוך תוכנות אחרות במקום לגשת ישירות ל-BI, וכך בעצם אנחנו מנגישים עוד יותר את השימוש ב-BI והופכים אותו לחלק מחיי היום יום שלנו".
האם נכון לומר שה-Big Data חסר משמעות בלי ה-BI?
"זו מחשבה מעניינת. כדי ליהנות מהמידע הרב, צריך להציג אותו בפני אנשים בצורת דו"חות. מצד שני, יש תחום שלם של מכונות לומדות. יש במיקרוסופט עסק גדול של 'לימוד מכונה' (Machine Learning). במקרה הזה, נקודת המבט היא מעט שונה, אפילו אם יש אדם בלולאת העבודה. המכונה יכולה לנתח את המידע הנכנס ולחסום מה שלא צריך. זה סוג של BI".
"אחד הדברים שאנחנו עושים עם Power BI הוא לאפשר למשתמשים בשירות לא רק להציג את המידע ותבונות בצורה ויזואלית, אלא גם לספק מידע בצורה שמכונות יכולות לנתח".
מדובר בסינון, לא ב-BI.
"ייתכן שאתה צודק. זה מעין סינון להקטנת כמות המידע שמגיעה בסופו של דבר לעין האנושית".
אמרת מקודם שפעם BI היה כלי למנהלים בלבד, אם היה להם מזל. מי משתמש בזה כיום? עדיין רק מנהלים?
"ממש לא. BI הוא כיום כלי לכל אחד. מיקרוסופט מדברת רבות על כך שהיא יוצרת יחידים וחברות להיות יותר פרודוקטיביים. כשיוצרים את היכולת לקבל החלטות טובות יותר, כולם נהנים מזה – לא רק מנהלים. כל אחד יכול להוסיף ערך ברמה שלו. הכלים כיום ידידותיים, אפילו מאוד קלים לשימוש. אנחנו יכולים ליצור בקלות ובאופן אוטומטי לוחות נתונים, מה שהופך את זה לגמיש עבור כולם, גם למכשירם ניידים. Mobile BI זה דבר שכבר קיים. ליצור ולבצע BI באמצעות מכשירים ניידים זה חלק מהבינה העסקית המודרנית".
האם ארגונים חייבים להשתמש ב-BI? אי אפשר לחיות בלי זה?
"לגמרי אי אפשר לחיות בלי זה. מדובר בכלי כלכלי באופן טהור. אם למתחרה שלי יש מידע והוא משתמש בו כדי לשרת את הלקוחות שלו טוב יותר ולתת להם מוצרים טוב יותר, איך אתחרה בו בלי זה? אם הטכנולוגיה מגבירה את המשחקיות, איך אני יכול לחיות בלעדיה ועדיין להיות תחרותי? בסופו של יום, הטכנולוגיה הזו מאפשרת לארגונים להיות יעילים ולהבין טוב יותר את הלקוחות שלהם, לעבוד טוב יותר ויעיל יותר – ולא משנה מהו הוורטיקאל התעשייתי. כיום, חייבים להשתמש בכלי BI".
המקור: אתר אנשים ומחשבים. לידיעה המלאה, הקישו כאן.